top of page

FAQ

Sekretess
All vår personal undertecknar vid anställning ett sekretessavtal för att skydda dig som kund. Vi delar aldrig med oss om information kring hur det ser ut hos våra kunder, eller ens var vi städar. Avtalet finns att läsa om ni vill ha det skickat till er.

 

Försäkring
Vi har en ansvarsförsäkring på upp till 10 miljoner kronor om olyckan skulle vara framme.

Om- och avbokningar
När det gäller om- och avbokningar så försöker vi vara så flexibla som det bara är möjligt. Avbokningar som sker mindre än 24 timmar innan inbokad städtillfälle, debiteras med 100 %. Avbokningar och informativa meddelanden kan tyvärr inte hanteras via SMS.Vi ber dig vänligen använda e-post eller ringa oss för sådana ärenden. Avbokningar och ändringar görs till
info@labro.nu .

Uppsägningstid
Vi vill att du ska fortsätta anlita oss år efter år, för att du vill det, inte för att du sitter fast i ett långt avtal. Vår uppsägningstid är därför endast 14 dagar, om inget enskilt avtal träffats mellan oss. Upp
sägning sker skriftligen till info@labro.nu

Får man vara hemma?
Vi får ofta frågan om man får vara hemma medan vi städar. Givetvis får ni det, det är ert eget hem, dock rekommenderar vi arbetsro till våra städerskor för att de ska kunna jobba så effektivt och snabbt som möjligt.

 

Vad ingår egentligen när ni städar?
För varje enskild kund så upprättar vi en manual där vi nedtecknar precis det ni önskar hjälp med. Varje adress har olika önskemål och vi vill gärna träffa så rätt som möjligt när vi städar hos er. Detta gäller både hemstädningar, kontorsstädningar mm. Vid flyttstädning har vi ett särskilt dokument som beskriver vad som ingår i detta uppdrag. Fråga gärna mer så berättar vi!

Rutavdrag – vad gäller?
Våra prisexempel för hemstädning presenteras efter reduktion med rutavdraget, som syftar på den reform som möjliggör skatteavdrag på hushållsnära tjänster i Sverige. Bokstavskombinationen springer ur; rengöring, underhåll och tvätt. Skattereduktionen är på maximalt 50% av arbetskostnaden, och får maximalt uppgå till 75 000 kr per person och år.

För att utnyttja rutavdraget vid flyttstädning måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr för kortare eller längre tid räknas som bostad. Du behöver inte äga bostaden som du bor i för att ha rätt till rutavdrag. Om du har dubbel bosättning räknas båda bostäderna som bostad.

Det är upp till varje enskild kund att ta reda på om ni kvalificerar er för detta avdrag, för alla de olika tjänster vi erbjuder. Om ni mot förmodan inte skulle göra det så har vi rätt att fakturera er kvarvarande summa som avdraget skulle utgjort. Läs mer HÄR!

På alla våra fakturor specificeras fasta avgifter som framkörningsavgift, rengöringsmedel och faktureringsavgift. Detta beror på att vi inte får inkludera dessa kostnader i det totala priset som vi gör rutavdrag på, utan endast vår arbetstid är berättigad till detta. Rutavdrag är endast tillgängligt för privatpersoner.

 

Är det olika städerskor varje gång?
Vår ambition är att ni som abonnemangskund tilldelas 1-2 städerskor beroende på frekvensen vi städar hos er. Vissa arbeten kan kräva fler personer och vid sjukdom, ledighet eller annat frånfälle så kan vi behöva ersätta er ordinarie städerska med någon annan. Vem som än städar hos er så vill ni att ni ska vara helt nöjda med vårt jobb!

 

Ni har mycket utländsk arbetskraft, hur vet jag att de behandlas väl?
På Labro är vi ett team, där alla har en plats att fylla. Mår vår personal bra, så mår våra kunder bra och då mår företaget bra. Det är ett samspel som blir hållbart att värna om. All vår arbetskraft har löner som ligger i nivå eller över de nationella riktlinjer som finns uppsatta. Vi har försäkringar som skyddar alla anställda på jobbet och vi är väldigt måna om vår trivsel och teamkänsla.  Alla våra anställda får arbetskläder, inneskor och tillgång till friskvård, t.ex. gymkort.

bottom of page